Diagnon kansainvälisesti merkittävä tutkimushanke etsii ratkaisuja korkeajänniteakkujen uusiokäyttöön ja korjaukseen. Hanke toteutettiin vuosien 2022-2023 aikana.
Korjaamolaitteiden ja -palvelujen johtava valtakunnallinen toimija Diagno Finland Oy on käynnistänyt selvitystyön korkeajänniteakkujen elinkaaren jatkamiselle, sähkö- ja hybridiautojen huollon sekä korjaamisen tukemiseksi e-Expert-konseptin kautta. e-Expert-konseptiin kuuluvissa korjaamoissa (49 kpl) on sähköajoneuvojen tekniikkaan koulutettua henkilöstöä ja ajantasainen korjaamovarustus.
Määräaikaishuollot ja korjaukset tehdään merkistä riippumatta autonvalmistajan ohjeiden mukaisesti, jolloin myös ajoneuvon mahdollinen tehdastakuu säilyy. Diagno toimii e-Expert-konseptin koordinoijana ja kehittäjänä, sekä tarjoaa e-Expert-korjaamoille jatkuvaa koulutusta. Samalla ylläpidetään myös ajantasaista korjaamovarustusta.
Diagno tarjoaa autokorjaamoille laajan laite- ja palvelutarjonnan valtakunnallisesti:
- korjaamolaitteiden myynti
- työkalujen myynti ja vuokraus
- korjaamolaitteiden asennus, huolto ja korjaus
- koulutukset
- tekninen neuvonta
- osaamiskonseptit
Diagnon tekniset asiantuntijat tukevat korjaamoita esiin tulevissa huolto- ja korjausongelmissa, sekä luovat niistä työohjeet vastaavia tilanteita tukemaan. Diagno auttaa kartoittamaan myös varaosia ja ratkaisuja akkujen ja muiden sähköautojen komponenttien korjaamiseen.
Ratkaisujen puute korkeajänniteakkujen elinkaaren jatkamiselle
Sähköautojen käyttö lisääntyy kovaa vauhtia, ja akkuihin liittyvät haasteet kasvavat merkittävästi lähivuosina. Lähitulevaisuudessa Li-Ion-akkujen korjaustarve nousee räjähdysmäisesti. Li-Ion-akkujen määrä liikenteessä kasvaa vuosittain jopa yli + 30 % seuraavien 10 vuoden aikana (2022). Ensimmäiset sähköautot ovat jo siinä elinkaaren vaiheessa, että niiden akkujen korjaus tai vaihto on ajankohtaista, eikä takuu ole enää voimassa.
Diagno kartoitti nykytilanteen ajoneuvojen korkeajänniteakkujen elinkaarenhallinnasta ja akkujen korjausmahdollisuuksista useiden kotimaisten ja kansainvälisten toimijoiden kanssa.
Johtopäätös oli, ettei merkittäviä kansainvälisiä ratkaisuja ole toistaiseksi löytynyt vanhenevien akkujen korjaukselle tai elinkaaren päähän tulevien akkujen uusiokäytölle. Markkinoilta puuttuu kansainvälisen tason toimija, joka olisi erikoistunut akkujen uusiokäyttöön ja korjaamiseen, palvellen sekä merkkiorganisaatioita että riippumatonta korjaamosektoria.
Akkujen korjaamiseen ei ole kattavia ohjeita ja varaosia
» Varaosia eikä korjausmenetelmiä ole saatavilla
» Ainoana vaihtoehtona uusi akku
Akkujen vaihto ja kierrätys on kallista ja ongelmallista
» Akut ADR-kuljetusmääräysten alaisia
» Vaurioituneiden akkujen käsittely ja kuljetus kallista ja hankalaa
Sähköautojen hankintaa hidastaa heikko luottamus teknologiaa kohtaan
» Käytetyn akun kunto on usein kysymysmerkki
» Jälleenmyyntiarvon määrittäminen on hankalaa
» Akkutakuu on tyypillisesti 5 - 8 vuotta
» Keskimääräinen romutusikä Suomessa on 21 vuotta
Tutkimushankkeen tavoitteet:
Hanke keskittyy akkujen elinkaaren ja uusiokäytön tutkimukseen ja kehitykseen kolmessa pääsegmentissä:
- Akkujen uusiokäytön mahdollistaminen varaosina
- Akkujen uusiokäytön mahdollistaminen korjattuina akkuina
- Akkujen elinkaaren jatkamisen mahdollistaminen käytönaikaisen mittausdatan avulla
Tutkimushanke toteutettiin yhteistyössä usean edelläkävijän voimin, hankevastaavana toimi Diagno Finland Oy. Hanke sai rahoitusta Business Finlandin Smart Mobility and Batteries –ohjelmasta. Hankkeen lopputuloksena saatu tutkimus vastaa kysymykseen, onko akkujen uusiokäytön ratkaisut käytännössä mahdollista rakentaa.
Hanke aloitettiin alkuvuodesta 2022. Ohjausryhmässä toiimi Örum-konsernin toimitusjohtaja Anu Ora, Örum kevyen liiketoiminnan johtaja Rauno Stüff ja Diagno Finland Oy:n toimitusjohtaja Juha Seppälä. Hankkeen projektipäällikkönä toimi Diagno Finland Oy:n operatiivinen johtaja Frans Malmari.
Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: Frans Malmari operatiivinen johtaja.