Jarrudynamometrit, testiradat ja vaimennintesterit

1.1.2012 voimaan tullut uusi katsastusdirektiivi edellyttää ajoneuvojen jarrujen testauksessa tehokkaampia dynamometrejä ja hyvin pitäviä teloja (riittävä kitka kaikissa olosuhteissa). Lisäksi elektroniset ajonvakautusjäjestelmät, nelivetotekniikka ja sähköiset seisontajarrut asettavat uusia vaatimuksia niin dynamometreille kuin testaajillekin.

Uusilla ominaisuuksilla varustetut Sherpan dynamometrit ja Diagnon koulutus sekä tekninen tuki varmistavat luotettavan jarrutestauksen niin katsastuksessa kuin korjaamoillakin. 

Jarrudynamometrit - uusinta tekniikkaa erittäin kilpailukykyiseen hintav-bps-kompakt-pkw.jpgan     

Diagnolla on erittäin laaja valikoima johtavien autonvalmistajien hyväksymiä ja maineikaiden katsastusorganisaatioden laajasti käyttämiä jarrudynamometrejä. Testattava akselimassa voi vaihdella välillä 3000 - 18000 kg ja näyttö on perinteinen analoginäyttö tai PC-versioissa monitori. Korkean kitkan omaavat pyöröhitsatut telastot ovat joko yhtenäisiä tai tarkatuskuilu-asennukseen soveltuvia kaksiosaisia. Laaja lisävarustevalikoima takaa jokaiseen käyttötarkoitukseen parhaiten sopivan dynamometrin.

Sherpan patentoima nelivetoautomatiikka tunnistaa nelivedon ja pyörittää pyöriä vastakkaisiin suuntiin. Samalla se jopa mittaa yhtä aikaa jarruvoimat eri suuntiin pyöriviltä pyöriltä.3-ohne-waage-4.jpg Sherpa on patentoinut myös sähköisten seisontajarrujen testaukseen menetelmän, joka mahdollistaa myös iskumaisesti toimivien sähöisten seisontajarrujen vaivattoman testauksen.  

Sherpa DiPro -mallit on kehitetty Suomen vaativiin katsastusolosuhteisiin. Kevyen kaluston versiossa räätälöity laitekokoonpano ja ohjelmisto takaavat niin jarrujen kuin vaimentimienkin erittäin nopean testauksen. Raskaan kaluston versio lähettää testattaessa kaiken aikaa jarruvoimat ja -paineet langattomasti W-LAN-yhteyden avulla kannettavalle tietokoneelle. Sen Dymatic-DiPro-ohjelma ojaa testin suorittamista ja laskee Suomen määräysten mukaisesti jarrusovitustulokset.     

Lataa esite Sherpan kevyen kaluston dynamometristä

Lataa esite Sherpan raskaan kaluston dynamometreistä matalalla telastolla

Lataa esite Sherpan raskaan kaluston dynamometristä Twin DiPro

 

Testiradattv-chemnitz-8.jpg

Dynamometri laajenee testiradaksi, kun sihen yhdistetään vaimennintesteri ja/tai kulkupoikkeamatestilevy. Testirata mahdollistaa korjaamoille luotettavan työnvastaaotto-tarkastuksen ajoturvallisuuden varmistavan korjauksen jälkeisen tarkastuksen. Selkeä tuloste mahdollistaa testaustulosten havainnollisen selvittämisen asiakkaalle ja antaa korjaamon toiminnasta hyvän laatukuvan.

Sherpan ja ATT:n testiradat ovat johtavien autonvalmistajien hyväksymiä ja helppokäyttöisiä. Diagnon laadukas käyttökoulutus takaa nopean hyötykäytön ja valmiuden testata myös moderneilla ajonvakautus- ja nelivetojärjestelmillä varustettuja autoja.

Lataa esite Sherpan testiradasta

Lataa esite ATT:n Arena-testiradasta

 

Vaimennintesterit

Sherpan Boge-periaatteella ja ATT:n EUSAMA-periaatteella toimivista vaimennintestereistä löytyy toimiva ratkaisu vaimentimien ja pyöränripustuksen testaukseen.

Boge-periaatteella mitataan iskunvaimentimien kuntoa ja EUSAMA-periaattella mittaustulokseen vaikutaa vaimentimien lisäksi pyöränripustus. Boge-periaatteen testauksessa mittasuureena on millimetreinä ilmasistava liikematka, joka muutetaan myös EUSAMA-prpsenteiksi.

EUSAMA-testissä tulostetaan tesin aikana mitatun pienimmän pyörämassan prosentuaalinen osuus staattisesta pyörämassasta.  

Lataa esite testiradasta