Common Rail -suuttimien irrottamisen haasteet

Share |

Keskiviikko 9.8.2017 klo 13:15


Yhteispaineruiskutusjärjestelmät, jotka paremminkin tunnetaan nimellä Common Rail, ovat olleet käytössä vallitsevana dieselmoottoreiden polttonestejärjestelmänä jo parikymmentä vuotta. Suuttimien vaihtaminen on aiheuttanut korjaamoille toisinaan harmaita hiuksia. Useimmissa moottorityypeissä suuttimet saa irrotettua ilman sen suurempaa ongelmaa mutta joissain rakenteissa saatetaan tarvita jopa kahdenkymmenen tonnin vetovoimaa suuttimen irrottamiseksi kannesta. Tällaista voimaa mikään suutin ei vaurioitumatta kestä ja yleisohjeena voikin sanoa, että mikäli suutin joudutaan ulosvetämisen takia avaamaan, kyseistä suutinta ei kannata enää edes harkita käytettäväksi tai korjattavaksi.

Erilaiset suutintyypit

Common Rail -suuttimien suurimpia valmistajia ovat Bosch, Delphi, Siemens/Continental ja Denso. Jokaisella valmistajalla on lisäksi magneettiventtiiliohjattuja sekä pietso-ohjattuja suuttimia. Myös samojen moottoreiden eri tehoversioissa ja vuosimalleissa suutintyypit voivat poiketa toisistaan. Usein korkeammissa viritysasteissa käytetään nopeampia pietsosuuttimia ja matalampiviritteisissä magneettiventtiiliohjattuja suuttimia. Suuttimen rakenne on hyvä tuntea ennen rajumpaa voimankäyttöä, jotta varmistetaan suuttimen saaminen irti kannesta joko kokonaan tai pienissä osissa.

PSA:n 1,6-litrainen DV6 moottori

PSA:n vuosien 2001-2013 välillä valmistamissa 1,6-litraisissa dieselmoottoreissa on suuttimet aiheuttaneet jonkin verran harmia. Moottoreita ovat käyttäneet Peugeotin ja Citroenin lisäksi mm. Ford, Volvo, Mazda ja Mini, joten moottoreita liikkuu Suomenkin teillä melkoinen määrä. Suuttimen kiinnitys saattaa ajansaatossa löystyä, mikä johtaa palopaineen pääsyn suuttimen pohjatiivisteen ja suuttimen holkin välistä suuttimen rungolle sylinterikanteen. Tämä ei ole sinänsä mikään uusi ilmiö ja ongelmaa on ollut muillakin moottorivalmistajilla. Palamattomien polttonesteiden ja pakokaasun seos muodostaa mustaa lasittunutta tahnaa, joka jumiuttaa suuttimen tehokkaasti sylinterikanteen.

Öljyn sakeneminen johtaa heikentyneeseen voiteluun

DV6-moottorissa suuttimen pesä on erotettu öljytilasta kanteen liimatun holkin avulla. Sen lisäksi, että palamattoman polttonesteen ja pakokaasujen seos jumiuttaa suuttimen holkin kanssa toisistaan erottamattomaksi kokonaisuudeksi, se pääsee suuttimen yläosan tiivisteen tuhottuaan myös moottoriöljyn sekaan. Moottoriöljyn kanssa sekoituttuaan pakokaasujen ja palamattomien polttonesteiden seos aiheuttaa öljyn sakeutumisen. Tämä on johtanut joissain tapauksissa heikentyneeseen voiteluun ja sitä kautta mm. turbovaurioihin. Turbon vaihtaminen ei tuo korjausta pitkäksi aikaa, koska ongelman aiheuttaja tulisi ensimmäiseksi korjata.

60385420A14.jpg

Suuttimen irrottaminen

Suutin itsessään ei yleensä jää sylinterikanteen kovin tiukasti kiinni. Se saadaan yleensä ylös mekaanisilla vetotyökaluilla tai 12-tonnin hydraulisylinterillä. Sen sijaan suuttimen holkki on muurautunut suuttimeen kiinni ja tulee suuttimen mukana ylös kannesta. Holkin saa vaihdettua mutta erityisen huolellinen tulee olla suutinpesän puhdistamisessa. Kannesta tulee puhdistaa holkin kiinnittämisestä sylinterikanteen jäänyt liima, jotta varmistutaan, että uusi holkki kiinnittyy nimenomaan kanteen tiiviisti eikä kannessa olevaan vanhaan liimaan, jolloin liitos ei ole tiivis. Sen lisäksi suutinkärjen holkin tiivistepinta tulee puhdistaa, koska pinta on vaurioitunut kannen ja suuttimen välistä päässeen palopaineen johdosta. Tiivistepinnan puhdistaminen voidaan tehdä jyrsimällä. Jyrsimisessä sylinterikannesta lähtee materiaalia. Tämä poisjyrsitty materiaalivahvuus tulee korjata ylikoon tiivisterenkaalla, jotta suutin sijaitsee oikeassa asemassa palotilassa.

Renaultin dieselmoottorit

Renaultin valmistamissa 1,6 ja 2,0-litraisia dieselmoottoreita käyttää Renaultin lisäksi mm. Mercedes. Sylinterikannen rakenne johtaa siihen, että suuttimeen pääsee yläpuolelta vaikuttamaan pitkäkestoisesti vesi ja korroosio ja palotilan puolelta polttonesteen ja pakokaasujen seos muodostaen lasittuneen tahnan suutinrungon ja sylinterikannen väliin. Suutin voi jumiutua niin tehokkaasti, että 12-tonninkaan hydraulisylinteri ei jaksa sitä nostaa ylös. Renaultin kohdalla voidaan joutua käyttämään 20-tonnista hydraulisylinteriä, mikä aiheuttaa sen, että suuttimen ylös nostaminen tulee tehdä ehdottoman tarkasti ohjeita noudattaen. 20-tonnin vetovoima vaatii myös tarkasti valitut tukipisteet kannesta, jottei vaurioiteta itse sylinterikantta.

144_2.jpg

SOFIM:in dieselmoottorit

Myös SOFIM:in 2,3 ja 3,0-litraisissa moottoreissa sylinterikannen rakenne altistaa suuttimet vesi- ja korroosiovaurioille. Kuten Renaultinkin kohdalla myös näissä moottoreissa voidaan joutua käyttämään 20-tonnin vetovoimaa. Kyseisiä moottoreita on ollut käytössä mm. Fiat Ducatossa, Peugeot Boxerissa, Citroen Jumperissa ja Iveco Dailyssä.

Suutin ylös vaikka osissa

Vaikeimmissa tapauksissa suutin vedetään sylinterikannesta useissa osissa. Tärkeintä silloinkin on, että työ tehdään oikeassa järjestyksessä ja oikeilla työkaluilla. Liika voimankäyttö tai ohjeiden noudattamatta jättäminen voi johtaa siihen, että suutinta ei kannesta enää saada irti. Suuttimessa olevissa olevat kierteet eivät kestä vetoa kuin joitain tonneja mutta kierteitä järkevästi siihen suunnitelluilla työkaluilla yhdistäen, voidaan voimaa kasvattaa. Useimmiten pahasti juuttuneen suuttimen sisään joudutaan tekemään erilaisia porauksia ja kierteytyksiä, jotta päästään aina askel eteenpäin.

101_.jpg

Ohjeet ja erikoistyökalut avainasemassa

Suuttimen irrottaminen ei aina ole ihan yksinkertainen asia. Oikeilla työkaluilla ja menetelmillä se pystytään kuitenkin suorittamaan moottoria purkamatta. Asiaan vihkiytyneet erikoistyökaluvalmistajat, kuten itävaltalainen Pichler Werkzeug, kehittävät menetelmiä ja laativat työhön seikkaperäiset ohjeet. Vaikka ohjeiden lukeminen monesti ohitetaankin, näissä töissä ohjeita ei kannata sivuuttaa. Ne on kokemusperäisesti kirjoitettu ja niitä noudattamalla voidaan vähintäänkin säästää aikaa ja jopa välttyä moottorin purkamiselta tai vaihtamiselta. Suuttimen irrottamisen jälkeen pitää suutinpesä puhdistaa huolella. Vain tällä tavoin varmistetaan, että ongelma ei uusiudu.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini